מלא/י פרטים:
          

אדרל לעומת ריטלין, מה עדיף להפרעת קשב וריכוז?
אילן סלומון, רוקח

לאחרונה אנו שומעים הרבה יותר על מתן התרופה אדרל (Aderall) או אדרול, לילדים עם בעיות קשב וריכוז, במקום התרופות ריטלין או קונצרטה
כרוקח מזה 22 שנה, שבמשך שנים מתבטא באופן גורף כנגד רישום לילדים של חומרים אלה, המוגדרים בחוק כסמים מסוכנים, ומאוחסנים בכספת של בית המרקחת, חשוב לי להבהיר ולחזק נקודות חשובות אלה גם לגבי תרופת האדרל.
אדרל אינה רשומה בפנקס התרופות הישראלי
למעט ארה"ב וקנדה, שום מדינה בעולם, כולל ישראל, לא רשמה את האדרל בפנקס התרופות שלה.
גם תרופת האדרל, כמו הריטלין והקונצרטה, משתייכת לקבוצה כימית הנקראת אמפטאמינים. למעשה האדרל הוא החומר שעל שמו נקראת כל הקבוצה: זהו האמפטאמין בעצמו.
על פי הכתוב על האריזה יש באדרל כמה מרכיבים, אולם השמות הארוכים של מרכיבים אלה הינם כולם מבנים שונים של אותו החומר: האמפטאמין.
הדבר הכי חשוב שהורים חייבים לדעת על האדרול
הדבר הכי חשוב שהורים חייבים לדעת על אדרל (אמפטאמין) הוא שאם נוסיף לו קבוצה כימית קטנה (שנקראת מתיל) נקבל סם רחוב ממכר ואסור: מתיל אמפטמין או בקיצור: מתאמפטאמין או בשפת הרחוב: קוקאין קריסטל או בקיצור: קריסטל. בדיוק כפי שהקריסטל ממכר כך גם האדרל הוא חומר בעל פוטנציאל לגרום לתלות חמורה. זה רשום בפירוש גם בעלון התרופה. הדבר שני שחשוב לדעת הוא שאדרל נמצא אחראי לעשרות מקרי מוות בארה"ב ובקנדה.
אדרל וסמי פיצוציות
מהם בעצם האדרול, הריטלין הקונצרטה והאמפטמינים בכלל? זוהי אותה משפחה של חומרים, שנפוצים כיום תחת הכינוי סמי פיצוציות. אלה חומרים שמעוררים וממריצים את המוח, יכולים לגרום לתחושה של היי, או פוקוס, אבל כאשר מפסיקים אותם, הם גורמים לדיכאון, עצבנות, אגרסיביות, כעסים, מחשבות שווא ולעיתים ממש להתפרצות של פסיכוזה. המשטרה לא מצליחה מזה שנים לעצור את הייצור והמכירה של חומרים אלה, כיון שהם מיוצרים במעבדות ביתיות. המדינה מנסה להכניס את החומרים לרשימת הסמים האסורים, אולם היצרנים עושים להם מייד שינוי כימי קטן, הופכים אותם לנגזרת חדשה של אמפטמין, שאינה מצויה עדיין ברשימה האסורה ומוציאים אותם לשוק תחת שם אחר. חברות התרופות פועלות בדרך הפוכה: הן מייצרות אמפטאמין חדש, מקבלות היתר לשווק אותו באופן חוקי למרות תופעות הלוואי הידועות והסיכונים, ואז יש להן פטנט שלא רק מאפשר להן להרוויח הון ממכירות הסם הזה, אלא שלחברות אחרות אף אסור להפר את הפטנט במשך כמה שנים ולייצר את אותו החומר. באופן זה נותר לחברת התרופות זמן מספיק כדי להכשיר רופאים ואנשי מקצוע רפואי לרשום את החומר הזה לילדים על סמך השפעותיו בטווח הקצר, ותוך התעלמות ברורה מהשפעותיו השליליות בטווח הארוך.
אדרל: השפעה בטווח הקצר, סיכונים ונזקים בטווח הארוך
בתוך תקופה קצרה הגוף מתרגל לאדרול, יש צורך להגדיל את המינון כדי להשיג השפעה, וכדי להימנע מאפקט הריבאונד הדרמטי שמתרחש כאשר ריכוז התרופה בדם יורד אחר הצהריים מתחת לסף מסוים. זה השלב שבו האדרל גורם להתנהגות או דיבור בלתי נשלטים, אגרסיביות, או התכנסות שקטה פנימה בדיוק כמו הריטלין והקונצרטה. האדרל גורם לדיכוי קשה בתיאבון שגורם לחוסרים תזונתיים שממילא מתווספים לתופעות לוואי בולטות נוספות כגון טיקים, מצבי רוח, עצבנות ובעיות שינה או מחמירים את תופעות הלוואי של האדרל אף יותר. ההשפעה שלה קצרת טווח, והבעיות שהיא גורמת רק הולכות וגוברות. חלק מהנזקים של אדרל הינם בלתי הפיכים. על פי הפסיכיאטר ד"ר פיטר ברגין, השפעתם של סמים אלה בטווח הארוך מוטלת בספק, שכן כאשר הילד נמצא תחת השפעה של סמים מעוררים ישנה אשליה שיכולותיו התגברו. זוהי טעות, שכן האדרל איננו מרפא את המוח(שמלכתחילה לא הוכח כי הוא אכן חולה) אלא דווקא מנוון אותו, בכך שהוא עושה את העבודה במקומו, ולכן קשה מאד להפסיק ליטול את התרופה.
אדרל גורם תלות בדיוק כמו ריטלין וקונצרטה
הפסקת התרופה עלולה כבר לאחר שימוש של כמה שבועות לגרום לרגרסיה, הידרדרות ביכולת, בתפקוד ובמצב הרוח, רגישות יתר, עצבנות ואף דיכאון. התלות שהאדרול גורם חמורה אף יותר מאשר זו שגורמים הריטלין והקונצרטה, והיא אכן דומה לתלות שגורמים סמי המסיבות וסמי הפיצוציות. משפחת האמפטמינים ידועה בעוד סמים גורמי תלות הנמנים עמה ביניהם גם הקוקאין והאקסטזי.
ההמלצה המקצועית שלי
ההמלצה המקצועית שלי למשרד הבריאות והחינוך היא לאסור לחלוטין את השימוש באמפטמינים מעוררים כדוגמת אדרול, ריטלין וקונצרטה מתחת לגיל 18. זוהי לגליזציה חמורה של סמי פיצוציות שמתחילה עוד בגילאי הגן. סמים מעוררים בבתי הספר שלנו עושים בדיוק את ההיפך ממה שהם מבטיחים, כי לא רק שהם לא משפרים את יכולת הלמידה, הם גורמים לבעיות משמעת ואלימות ולהתרחבות חסרת פרופורציה של מסגרות החינוך המיוחד שבהם צומח באשמתנו דור חדש, שסמים כאלה ואחרים הם עובדות חיים עבורו.
בינתיים, כל אזרח צריך להסתכל לעובדות בעיניים, להפיץ את המידע הזה ולקבל החלטות נכונות בנוגע לילדיו.
 
                                                       
 

 

 

אילן סלומון | טיפול טבעי לנפש, לפני שנוטלים תרופות | 054-5481939 | ilansalom@gmail.com








 
לייבסיטי - בניית אתרים