מלא/י פרטים:
          
טיפול במתח, לחץ או חרדה
הרופא ייתן לך תרופה. הפסיכולוג ילמד אותך לחיות עם זה. אבל האם יש דרך להיפטר מזה? השלב הראשון בהגשת עזרה לאדם הסובל ממתח, לחץ או חרדה היא למצוא את הדבר המדוייק שגורם אותם, ולטפל בדיוק בו עד שמושגת הקלה. מהם, אם כן, הגורמים המדוייקים למתח, לחץ או חרדה?


מי שמאמין שבליעה של תכשיר כלשהו תפתור את כל בעיותיו כבר לא מאמין ביכולתו שלו לעשות משהו בקשר אליהן או מרגיש שיש לו יותר מדי בעיות מכדי להצליח בזה. אכן נדרש הרבה אומץ כדי להסתכל על הבעיות שלנו ונדרשת התמדה כדי לטפל בהן, אולם את הגמול האדיר שמקבלים מכך שום סם או תרופה לא יכולים להעניק.

הנה הרשימה:  
1. לחץ כלכלי, חובות, קושי לעמוד בהתחייבויות- כן, זו סיבה נפוצה למתח. במציאות חיים, שיש בה עומס כלכלי לא הוגן, חייבים לדעת כיצד לארגן את החיים באופן כזה שיהיה לך מספיק משאבים, שלא תהיה תלוי או חייב לאחרים, ושלא תעמוד במצב שבו אתה לא יכול לעמוד בהתחייבויות שלך. אדם שלא עומד בהתחייבויות שלו נמצא במצבים של לחץ ורגשי אשמה. עד שלא מטפלים בהתחייבויות הללו בשלמותן כל ניסיון אחר לטפל במתחים שלו נדון לכישלון. כאשר אדם כזה הולך לטיפול פסיכולוגי הוא מבזבז זמן ומשאבים. כאשר הוא נוטל תרופות נוגדות חרדה הוא עולה על מסלול  של תלות והחמרה הדרגתית של החרדה.
הטיפול: קבלת כלים יישומיים לניהול מצבי משבר כלכלי. העיקרון הוא לתכנן איך בהדרגה רמת ההכנסות תעלה עד שתעבור את רמת ההוצאות וההפרש יוקצה לתשלום החובות.

2. קשר עם אדם קשה או מכביד (הורה, בן זוג, בוס, קולגה וכו')- שכל הזמן ביקורתי, מאשים. תמיד 'צודק', מזלזל בדיעות של אחרים. מישהו שתמיד צריך להתחשב בו ("ללכת על ביצים" לידו), כדי לא להרעיש לו, להכעיס אותו או "להעליב" אותו. אי אפשר להגיע איתו להסכמה או לגרום לו להודות בטעות או להתנצל. זה יכול להיות גם אדם מודאג וחרדתי שהכל צריך ללכת בדרכו שלו. חוסר היכולת להשפיע עליו גורם לתסכול מתמשך, כעס, חוסר אונים או ייאוש מדכא. קשה מאד להתנתק ממנו, עקב קירבה זוגית, משפחתית או שיקולי פרנסה או קריירה. 
הטיפול: שינוי מהותי בדרך שניגשים אליו ומדברים איתו. אם האדם הזה הוא אכן הגורם האמיתי למצב, שינוי נכון בדרך ההתנהלות כלפיו מביא תמיד להקלה מובהקת במתח, בלחץ או בחרדה.


3. טראומה נפשית או גופנית שהאדם עבר-  כגון: ילדות קשה, אובדן (מות אדם קרוב), פרידה, השפלה, חבלה גופנית, תאונה, ניתוח או לידה קשה. מקרים כאלה משאירים צלקת בנפשו של האדם, וזו מתעוררת לחיים בשלב מאוחר כלשהו (זה קרוי: פוסט טראומה) ויכולה להפוך אותו לאומלל מאד. רוב האנשים לא מצליחים לשים בעצמם את האצבע על מקורו הראשוני של הסבל הזה וגם אם כן, אינם מצליחים להיפטר מהשפעתו המייסרת.
הטיפול: בעזרת אדם מיומן מאתרים בהדרגה את הטראומה הראשונה שאחראית לבעייה, ואז משחררים אותה בכך שמספרים לו בדיוק מה התרחש שם. יצירת מגע יסודי עם הזיכרון של המאורע משחרר את המטען בצורה של דמעות, פיהוקים או צחוק. שיחרור מלא של כל המטען מביא להקלה משמעותית ומפתיעה בעוצמתה ובהשפעתה הטובה על החיים.

4. חשיפת יתר לחדשות- כלי התקשורת מעמיסים עלינו אינפורמציה מדאיגה בשפע של מהדורות חדשות, מבזקים, אתרי חדשות, ועיתוני חדשות המחולקים חינם. כלי התקשורת והעיתונאים מחוברים לכל מוקדי החירום של המשטרה, מגן דוד, מכבי אש הצבא ובורסות הכספים בעולם. התוצאה: סיקור בלתי פוסק של אסונות, התקפות טרור, פשעים, ואיומים כלכליים. למידע כזה יש השפעה מאיימת, מדאיגה, מדכאת ומייאשת. חשיפה מופרזת למידע כזה גורמת למתח, לחץ, חרדות ואף מחלות גופניות ממש.
הטיפול: לחסום כמה שיותר ערוצי תקשורת חדשותיים מלהגיע אליך. להפסיק את ההרגל הממכר של לפתוח אתרי חדשות בכל הזדמנות או לקרוא עיתון בגלל שהוא מחולק חינם. כמו כן להשקיע את הזמן בפעילות מועילה שלא מערערת את היציבות הנפשית. 

5. צריכת סמים בעבר או בהווה- כגון אלכוהול, סמי רחוב, תרופות הרגעה, משככי כאבים, קנביס "רפואי", ריטלין או כדורי שינה. אנשים מתחילים ליטול סמים או תרופות כדי להקל על כאבים או תחושות שהם מתקשים לסבול, כגון ייסורי מצפון, אשמה, בושה או חרטה. במקרים רבים מתגלה כי אנשים נוטלים סמים לשם הרס עצמי, כדי לגמול לעצמם על כישלון, על נזק שגרמו לאדם אהוב או טעות מבישה שעשו בעברם ולא העיזו מעולם להודות בה,ולא ידעו כיצד לתקן אותה. סמים כאלה הינם חומרים שומניים. הם מצטברים במערכת העצבים. כאשר הם משתחררים מדי פעם לדם הם גורמים מחדש לתגובות של לחץ, חרדות ומיחושים לא מוסברים.
הטיפול: אם את/ה עדיין נוטל/ת סמים או תרופות תצטרכ/י להתחיל בגמילה הדרגתית, בתיאום עם רופא. לאחר הפסקתם המלאה יהיה עליך לנקות את הגוף מכל שאריות הסמים שהצטברו ברקמות השומן ובמערכת העצבים, כיון שרק כך ניתן להיפטר מהתלות ומהדחף להמשיך ליטול אותם. רק מי שניקה את הגוף ממשקעי הסמים שהיו בו, יכול להבין עד כמה סמים ותרופות מערפלים את המחשבה וגורמים לתחושת לחץ מתמידה, ועד כמה גדולה ההקלה לאחר יציאתם המלאה מן הגוף. רוב מרכזי הגמילה הקיימים בארץ הפסיקו לעסוק בגמילה, והן בעצם תחנות לממכר סמים תחליפיים שמייצרות חברות התרופות. התרופות הללו, במיוחד מתדון, סבוטקס, תרופות אנטי פסיכוטיות וקלונקס הן מהסמים המזיקים והממכרים ביותר שקיימים. 
6. קושי להחליט החלטה חשובה (בנוגע לעבודה, זוגיות או עסקים). האדם מתלבט, אבל לא מתקדם. חושש להפסיד משהו בכל כיוון שיילך בו, ומרגיש תקוע. אדם שלא מצליח לנוע בחיים לא מרגיש שהוא חי, והחיים עוברים לידו, והוא עלול למשוך אליו כל מיני צרות.
הטיפול: לזהות מהי אי ההחלטה שעוצרת את החיים מלהתקדם. לאסוף נתונים, לקבל החלטה שכלית ולא רגשית שתשיג את התוצאות הטובות ביותר בטווח הארוך ולבצע אותה. אם הפעולה הזו נעשית נכון, האדם מתמלא באנרגיות חדשות והחיים מתחילים לזוז קדימה בקצב מהיר בהרבה.
7. עומס מכביד של משימות לא גמורות, תחושה של הצפה ועומס, שנראה אין להן פיתרון מיידי.
הטיפול: פעולות שיוציאו את האדם מהבלבול. הכנת רשימה מפורטת של הדברים הלא גמורים. הקצאת זמן מסויים ללא הפרעות כדי לטפל בהן עד להשגת הקלה.
8. שקר, בגידה או מעילה באמונו של מישהו קרוב, שהאדם מסתיר (לעיתים גם מעצמו). הוא מתייסר, לא מעז לספר, חושש שמישהו יגלה, ולעיתים אף מאשים את האדם שבו בגד, כועס עליו, "ברוגז" איתו או "נוטש" אותו בטריקת דלת.
הטיפול: לספר בשלב ראשון למישהו מיומן את המעשה, ואז לתכנן ביחד איתו כיצד לתקן את הנזק, להחזיר את המצב לקדמותו ולשקם את הכבוד העצמי של האדם ששיקר או בגד. אנשים במצב כזה לרוב מתקשים לראות מה הם עשו ורואים רק את מה שעוללו להם. במקרה כזה חייהם יהיו מלאים בביקורת, כעס, האשמת אחרים ואף הרס עצמי. חשיפה של הטעויות שלנו איננה קלה או נעימה, אבל היא הדרך היחידה להסתכל על האמת, כדי שיהיה אפשר לתקן את הנזק, וכך לחזור ולהרגיש חלק מהחיים ולהצליח שוב ליהנות מהם.
9. דחפים כפייתיים לעשות מעשים לא מועילים או מזיקים שכאשר נכנעים להם, מבזבזים הרבה זמן, ועושים דברים שמתחרטים עליהם. האדם מייסר את עצמו על כך שעשה אותם, אבל אז מוצא עצמו עושה אותם שוב.
הטיפול: הבאת האדם לזמן הווה כדי שיהיה יותר עירני, יציב ונחוש לפעול באופן הגיוני ולהשתלט על מנגנונים שמסיטים אותו מלממש את תכניותיו ושאיפותיו.
אתם מוזמנים לפנות אלי, כיון שיש תמיד תיקוה, ויש דרך להתרחק מקשיים ולנצח אותם!

אילן סלומון
יועץ, מטפל ורוקח
054-5481939
ilansalom@gmail.com
 
 
אילן סלומון | טיפול טבעי לנפש, לפני שנוטלים תרופות | 054-5481939 | ilansalom@gmail.com








 
לייבסיטי - בניית אתרים