מלא/י פרטים:
          

האם קשישים באמת זקוקים לתרופות נגד דיכאון?

יותר ממחצית הקשישים בארץ, שנוטלים תרופות נגד דיכאון בפעם הראשונה כבר נוטלים תרופה נוספת, שיכולה לגרום להשפעת גומלין לא רצויה ולתופעות לואי. כרבע מאלה שסובלים מתופעות לואי מפסיקים ליטול את התרופה נוגדת הדיכאון. אולם האם אלה שממשיכים עם תרופות אלה באמת עשו הכל כדי לא להזדקק להן מלכתחילה? 

קיימת כמות מדאיגה של שילובים תרופתיים שעלולים לגרום לנזק, ושבכל זאת נרשמת לקשישים.
במחקר, שהתפרסם ב"כתב העת האמריקני לפסיכיאטריה גריאטרית" מצאו 12 תופעות לואי שהופיעו בחודש שלאחר תחילת נטילת התרופה נגד דיכאון.

התופעות העיקריות היו:
נדודי שינה
טשטוש
עייפות
וחולשה

תהליך חילוף החומרים אצל קשישים איטי, ולכן הם רגישים אף יותר לתופעות הלואי.
קיימת נטייה להקל ראש במתן תרופות נגד דיכאון לפני שמקפידים על הדברים הבסיסיים והחשובים ביותר, ויש לגנות גישה כזו. נטייה זו התגברה מאד בשני העשורים האחרונים, במיוחד בבתי חולים גריאטריים, בתי אבות ובתי חולים. אין ספק שלצוות הרפואי קל יותר כאשר הקשיש מצוי תחת השפעה מסממת של תרופות, אולם ברור שהקשיש עצמו נפגע מכך.
גם נטילה של משככי כאבים עלולה ליצור תופעות של רגישות יתר לכאב וכאבים כרוניים.

ההמלצות הן:
1. לתת מינימום הכרחי של תרופות. יש לעמוד על כך שקופות החולים יספקו שירותי ייעוץ תרופתי לקשישים שנוטלים כמות גדולה של תרופות כדי לצמצמן. שירות כזה, שנותן רוקח קליני, קיים כיום בעיקר באופן פרטי.

2. לספק ויטמינים ומינרלים שמזרזים תהליכים ביוכימיים במוח. למערכת העצבים חשובים במיוחד תוספי סידן ומגנזיום (סידן לבד עלול לגרום למתח אם אינו מאוזן על ידי מגנזיום), ויטמינים מסוג בי וסי, ושמן מסוג אומגה 3.

3. לעודד את הקשיש לעשות כמה שיותר פעילות גופנית סדירה שמתאימה ליכולותיו ומגבלותיו, יש קשר מהותי בין פעילות גופנית לחוסן גופני ונפשי.

4. לספק תזונה שעשירה בירקות; חיים, מאודים או מבושלים, מזון לא מעובד ושמנים צמחיים (לא פחות חשוב) בהתאם למגבלות בריאותיות.

5. לעזור לקשיש להישאר עסוק ועדיף שיהיה חלק ממסגרת יצרנית שמתגמלת אותו עבור עבודתו. הסיבה העיקרית להידרדרות הנפשית של הקשיש קשורה לחוסר תעסוקה, ולכן תחושת חוסר ערך והיבדלות מהחברה. מבחני תוחלת חיים חוזרים ומצביעים על תעסוקה בתור גורם מרכזי בהארכת החיים ושמירה על הבריאות הגופנית והנפשית.

6. ניתן להיעזר בצמחי מרפא הנמצאים גם בכמוסות כדי לשפר מצב רוח כדוגמת צמח הרודיולה וצמח ההיפריקום.

 

אילן סלומון | טיפול טבעי לנפש, לפני שנוטלים תרופות | 054-5481939 | ilansalom@gmail.com








 
לייבסיטי - בניית אתרים